torsdag 10 april 2014

Påsk i Spanien



Jag ser så mycket fram emot nästa vecka. Det är ju påsk! Här i Spanien firas det med buller och brak. Gatorna töms på bilar och fylls med människor som barfota tågar fram, bärandes på flera ton tunga troner. De förestället olika kapitel ur Jesus liv. Under hela veckan kommer de så kallade processionerna äga rum, framför allt om kvällen. Jag ska ta mig in till Málaga(där det är som störst) så mycket jag kan för att få se och förstå detta stora event. I Spanien handlar påsken inte alls om godis och påskharar.

2 kommentarer:

  1. Hej Esther! Kanske ska börja med att berätta att jag följt din(a) blogg(ar) sen du figurerade i en Frida-tidning, någon gång för många år sedan! Så roligt att följa din karriär som reseledare!
    Nu till min fundering. Jag ska till Lanzarote nästa vecka med min familj, stannar alltså över påsk och sen en vecka framåt. Du som har koll på Spanien känns ju verkligen som rätt person att fråga om tips! Vad tycker du vi ska göra?
    Sen undrar jag också hur vädret där nere är just nu?

    tack för en bra blogg, blir sugen på att satsa på samma karriärsval som du efter universitetet hehe…
    kram!

    SvaraRadera
  2. Men hej! Åh vad roligt. Den där gamla notisen haha! Jag är glad att du gillar min lilla blogg :)

    Min roomie har precis varit där i vintras. Hon tipsar om ett zoo där man kan simma med sjölejon. Att besöka zoon utomlands tycker jag är jättekul. Man får se så många exotiska djur man inte ser på djurparkerna där hemma. Det ska också finnas många bra ställen att surfa på! Angående påsken så verkar den firas där också, men inte alls lika stort som här i Málaga. Efter lite snabb googling verkar det som att långfredagen är ett säkert kort om ni vill se firande på stan. Men hör med guiderna eller receptionen på hotellet så får ni säkert bra tips om när och var firandena äger rum. Det verkar vara både soligt och molnigt och mellan 17-22 grader, så ni får det säkert härligt.

    Jag har bara varit på kanarieöarna en gång när jag var liten så jag minns inte så mycket, men som ett populärt resmål är jag säker på att det finns mängder av roliga utflykter att åka med på. För utflykter tycker jag är det bästa - då får man se och uppleva landet och inte bara poolen och stranden. :)

    Hoppas ni får en härlig resa! Kram!

    SvaraRadera