fredag 17 oktober 2014

Romantiska semestertider

Göra barn-semester med Fritidsresor.
Mina ögon blir stora när jag inser vad rubriken betyder. “Res två. Kom hem tre.” Det är reklam för Fritidsresors barnfria hotell, där par kan njuta av romantiska semestrar i lugn och ro. Mina ögon blir stora för att jag blir lite stött av ett så direkt förmedlat budskap. Men Gud, är det så de menar? Att åka iväg på semester och ha tid för att göra barn hör kanske ihop, men sådant kan man locka med lite mer indirekt. Nästa sekund ser jag på Vings hemsida ett hånglande par i en hotellsäng med texten “Semester för vuxna”. Kanske är det den typiska svenskheten och prydheten som gör att jag blir förvånad. Att få ett barn är ändå något vackert, men vägen dit är tabubelagd. 

De lite mer grova, avslappnade och humoristiska danskarna har tagit det steget längre. Bäst i ligan är Spies(danska Ving) som i mars hade en kampanj som uppmanade danskarna till att ha sex på semestern för att säkra Danmarks framtid. De erbjöd till och med ägglossningsrabatt. Det är kul, intressant och annorlunda = en kampanj som det kommer snackas om. Den sortens reklam lämpar sig för de sociala medierna och kan på nolltid generera massvis med klick och få uppmärksamhet världen över. Den danska filmen är också gjord med humor, vilket gör det förlåtande. Jag gillar den! Fritidsresors lilla reklamruta gav mig bara stora ögon, men saknar den där glimten i ögat.

Smaskigt på stranden med Fritidsresor.
Ving vill ha mer myspys på resan.
De bästa är danska Spies. Se reklamfilmen här! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar