lördag 18 januari 2014

Reseguide: En vecka i Turkiets charmiga Side


När jag fick veta att jag skulle jobba i Turkiet visste jag knappt var Side låg. Antalya känner man till, och Alanya är känt för dess nattliv. Men mitt emellan ligger lilla Side. Det antika Side är placerat på en udde och är en blandning av romerska ruiner och turistbutiker, kantad av en liten hamn som ger en charmig känsla. Att promenera längs med vattnet är väldigt romantiskt och även om Side är ett stort resmål för familjer kan den som vill ha en vecka med lugn och ro med nöje åka hit. Här får ni en perfekt vecka enligt mig i just Side. För övrigt uttalas det inte som på engelskans side, utan helt enkelt sid-e.

Dessa fantastiska lyktor föll jag pladask för. Jag lyckades få med mig en hel skrivbordslampa hem till Sverige!
Måndag: Ankomst. Idag ska ni bara njuta av att äntligen vara i värmen och tillbringa hela dagen på stranden. Omkring klockan sex kan ni ta er in till antika Side för att se solnedgången vid Apollontemplet, som är en romersk ruin. Antika Side är väldigt litet och charmigt. Man promenerar enkelt runt udden på en timme. Men ta gärna lite tid att insupa den turkiska atmosfären längs vägen.  Här har ni kebabhak som varvas med souvenirbutiker, fyllda med vackra, färgglada mosaiklyktor och ni kan överallt köpa kryddor och turkiskt te att ta med er hem. Solnedgången äger rum omkring halv åtta, beroende på vilken tid på året ni är där. Så åk in i god tid så kan ni kika runt i byn innan det är dags att ta upp kameran och föreviga Sides mest fotograferade sevärdhet - Apollontemplet i solnedgång. Ät sedan middag på en av restaurangerna längs hamnen. De må vara fulla av turister, men serverar god mat och överallt kan man få smaka på det turkiska köket. 

Tisdag: Det är dags att jobba på solbrännan, så dag två ägnas åt sol och bad. 


Onsdag: På onsdagen stiger ni upp i ottan för idag ska ni få se ett världsarv som ligger fem timmars busstur bort från Side. Jag talar om "bomullsslottet" Pamukkale, där kalkterasserna med det ljumna vattnet som rinner längs bergssluttningen bjuder på fantastiska vyer. Dessutom kan man ta ett dopp i Aphrodites varma källa och bli fem år yngre. Detta har ni aldrig sett förut så även om det är en heldagsutflykt är det värt att uppleva. Alla utflyktsföretag erbjuder denna tur. 

På den gröna Manavgatfloden glider man fram för att komma till stranden där badstoppet väntar.
På den fina stranden där Manavgatbåtarna stannar.
Torsdag: Marknadsdag! Idag är det dags att testa hur duktiga ni är på att pruta. I grannstaden Manavgat anordnas en stor bazaar varje måndag och torsdag och det är ett måste om man gillar shopping. Här hittar ni alla souvenirer, men också kopior på elektronik och kläder, och en hel avdelning för färska frukter där ni givetvis måste testa några av de turkiska specialitéerna, som granatäpplet i slutet av sommaren. På marknadsdagarna anordnas utflykter som också tar er ut på Manavgats flod, och när skeppet stoppar får ni själva välja om ni vill bada i den kalla floden eller det varmare havet. Jag beskrev alltid denna utflykt som den bästa av två världar, där man både får shopping och en båttur med sol och bad. 


Fredag: Jag vet att man vill njuta av solen så mycket som möjligt under en veckas solsemester, så jag ska inte sätta er i skuggan idag. Men man kan faktiskt kombinera sol med sport. Hipnotics är namnet på en riktigt läcker wakeboard-park mellan Antalya och Side. Här kan även nybörjare lära sig åka vattenskidor eller wakeboard och få en riktigt rolig dag som också bjuder på rejäl träningsverk efteråt. Hyr en bil eller boka transfer av parken. 


Det finaste med gamla stan i Antalya är denna kreativt och vackert dekorerade gata.
Lördag: Att hyra en bil en dag är ett måste. Det finns mycket att se och friheten är obegränsad när man har en egen bil. Är ni nyfikna på Alanya kan ni köra dit(en timmes resa) och se Alanyas slott och besöka grottorna. Närmare Side ligger också Green Canyon som många besöker för en naturskön upplevelse. Men denna bil styrs mot storstaden Antalya. Här görs första stoppet på Antalyas zoo, för att det alltid är kul att se ett zoo i ett annat land och få fascineras över arter man aldrig tidigare skådat. Sen kör bilen vidare mot Düden-vattenfallet. Mitt bland hus och väger uppenbarar sig en grön, frisk oas med vatten som forsar ner över berget och bildar ett vackert vattenfall. Perfekt stället för picknick! Gamla staden är inte så mycket att se tycker jag, så om ni som mig gillar att shoppa utomlands ska ni nu styra bilen mot Terra City som är ett stort köpcenter med mina favoriter Bershka, Pull & Bear, och Stradivarius. Sedan väntar en timmes bilresa hem till Side igen. 

Söndag: Hemresedagen är självklart lika med att pressa de sista timmarna i solen. Packa väskan och gå ut och njut så länge du kan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar