onsdag 26 februari 2014

Packlistan


Att packa smart har inte alltid varit enkelt. Det har krävts ett par resor hit och dit för att bli bra på att packa. Det gäller att fråga sig själv vad man verkligen behöver, och pussla ihop en resväska där lite ska gå att kombinera på många sätt. Här är min packlista för resan till Spanien där jag ska vara från mars till november.

Allt finns att köpa i Spanien, mer eller mindre. Hur ofta använder man egentligen sin regnjacka i Sverige? Nej, ett paraply räcker gott, och det kan man köpa på plats om man skulle behöva. Ett par träningsskor och ett par löparskor? Nej, ta bara löparskorna och träna i dem med! När det gäller vardagskläder måste man också tänka på att man varje dag går i arbetsuniformen. Vardagskläderna är för de få lediga dagarna och stunderna man inte jobbar. Med andra ord behövs inte alls så mycket som jag tog med mig förra året. 

Det generella rådet är: ta med så lite som möjligt. Förbrukningsvaror kan du gott bunkra upp med, men det du ska se upp med är det du vill ha med hem igen. För då kommer din garderob plötsligt vara fördubblad och ska trängas med alla de souvenirer som ska få plats i samma väska. 

SAKER
Handväska(liten nog att fungera som partyväska)
Ryggsäck(för större utflykter och när man ska till stranden. Frågan är hur jag ska kunna välja bland alla mina fina?)
Dator + laddare
Iphone + laddare
Samsung + laddare (billig telefon att ha till jobbet)
Kamera + laddare
Guideböcker (reseböcker om sin destination)
Armbandsur
Smycken
Solglasögon
Flygplansöronproppar
Keps

BADRUMSARTIKLAR
Torrschampo (Det tog mig lång tid att hitta sist jag var i Spanien så ett par flaskor tar jag med mig)
Lösögonfransar (Så skönt att slippa sminka sig, och det tar nog ett tag innan jag hittar en välsorterad sminkbutik och kan köpa påfyllning)
Kontaktlinser för hela säsongen
Smink
Läppbalsam (jag är extremt beroende av det, och måste ha en speciell sort, så nu har jag sex stycken jag ska ta med) 
Hårborste, hårsnoddar och hårnålar
Tandborste och tandkräm
Pincett, nagelsax, nagelfil
Plåster & ipren(skavsårsplåster och lite basicmediciner är alltid bra att ha)
Hudkräm
Ansiktskräm
Deodorant
Rakhyvel
Plattång

Spanien är inget outvecklat land så man behöver inte köpa med sig ett storpack deodorant och tamponger. Allt finns ju där, och mycket kan man få billigt. Billig hårfön köper jag på plats. Men ett startkit av vardagsprodukterna får en given plats i väskan. Och använder man speciella schampon, eller har stor användning av något lite udda - då ska man tänka tvärt om. Ta med dubbelt!

TRÄNINGSKLÄDER
1 sport-bh(till Turkiet tog jag tre, men mina träningsambitioner uppfylldes aldrig så här lär jag av misstaget)
2 träningstoppar
1 par luftiga shorts
1 par knälånga tights

Jag har så mycket fina träningskläder jag köpt under åren på Stadium, men man måste vara realistisk. Förra året tränade jag en dag på en hel säsong, så när jag egentligen vill ta med en snygg funktionshoodie för kalla dagar måste jag tänka på att man blir varm när man väl börjar, att det kommer vara svinvarmt större delen av säsongen, och att om det regnar kommer jag ändå inte träna utomhus. Eftersom att jag kommer jobba i Nike Free kommer jag även träna i dem, och skulle jag mot förmodan bli en mästerlöpare får jag helt enkelt köpa mig ett par riktiga löparskor på plats.

UNDERKLÄDER
När det gäller underkläder kommer jag bara slänga ner det jag har hemma. Massa svarta, ankelkorta strumpor som jag använder varje dag i guideskorna. Många trosor så man slipper tvätta så ofta. Bh till vardags, men också en ful, tantig, beige variant som är perfekt att ha under den vita skjortan som används på flygplatsen. Om man packar ner plagg som kräver en speciell sorts BH får man inte glömma att ta med den också. Jag har till exempel många klänningar som är finast utan BH så därför tar jag med nipple covers. Och glöm inte bikinin!

JACKOR
1 kappa(att resa i, och för de kallare perioderna)
1 skinnjacka/vårjacka

Var hård mot dig själv och ta inte med två kappor även fast båda är fina. Unde större delen av säsongen kommer du gå i bara linne och inte ens använda jacka. Jackor tar stor plats, så stå emot. 

SKOR
1 par Nike Free(guideskor och träningsskor)
1 par flygplatsskor (i mitt fall svarta, fula tantpumps)
1 par sandaler
1 par ballerinor
1 par klackskor(det är ju ändå kul att ha när man går ut)
1 par kängor(att resa i, att ha när det är kallt och regnigt)
1 par flip flops(eller köp på plats)

Skor är ofta tunga, så försök att skära ner! Ändå slutar jag på sju par skor. Som tur är tar sommarskor lite plats. Förra året samlade jag på min ballerinaskor i olika färger som ändå aldrig kom till användning. Så när du packar ska du fråga dig själv ”brukar jag någonsin välja de rosa ballerinorna istället för de svarta?” Nej, och det kommer du inte göra i Spanien heller.

KLÄDER
Svarta, gråa och ljusblå jeans (favoriterna helt enkelt)
Mjukisbyxor
Strumpbyxor
Jeansshorts, svarta shorts
Klänningar (här finns ingen gräns. De är ofta tunna och lätta så om man packar två eller tio klänningar gör inte så stor skillnad)
Blåa och vita stickade tröjorna
Svarta koftan
Pyjamaströja
Svart kavaj
Paljettkjol
Långkjolar(älskar detta härliga, svepande plagg. Men detta år tar jag med två, inte fem.)
Toppar 
Svart och vitt baslinne

Kläder har jag inte planerat ännu. Det kommer bli en blandning av basplagg, gamla godingar och nyinköpta favoriter som väntar på att få användas i sol och värme. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar