onsdag 5 februari 2014

Mallorca 2013


Min familj har de senaste åren hyrt hus på Mallorca för en veckas semester. 2013 testade vi ett nytt hus som gav oss direkt havsutsikt med den vackraste solnedgången. Däremot låg det verkligen mitt i ingenstans och varje utflykt blev en lång bilfärd. Bil - det måste man ha om man hyr hus. Att bila är det perfekta sättet att ta sig runt på ön. Mallorca är ingen stor ö så avstånden blir aldrig för långa, trots att "genvägarna" på kartan ibland kan ta dig upp i serpentinvägarna i bergen. Här kommer ett gäng bilder jag ramlade över:


En vanlig syn under våra utflykter. Här är vi påväg hem från Alcúdia efter en dag på stranden, och vi ska strax bege oss in på den där genvägen som tydligen bara var en genväg fågelvägen...


Delar av det brunbrända gänget på Sóllers tågstation. Vi skulle till Palma för dagen men missade tåget och blev kvar i Sóller istället. 


Sóller är känt för sina apelsiner och när man tar en tur i den lika kända spårvagnen kantas vägen av apelsin- och citronträd. 


Här är vi i Valldemossa som, precis som Sóller, är en charmig, liten stad på västra delen av ön. 
 




En av alla middagar på vår härliga veranda. 


Äntligen fick jag möjlighet att bergsklättra efter en halv sommars längtan! Kusinerna hakade på mitt förslag och vi hade en förmiddag tillsammans med vår guide bland bergen i Valldemossa, precis på lagom avstånd från vårt hus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar