söndag 9 november 2014

Det är mycket nu

Min hjärna är lite mosig just nu. Två intensiva dagar har avverkats på Vagabonds reseskrivarkurs. Här har vi fått lära oss vad ett bra resereportage ska innehålla, hur en frilansjournalist arbetar och så fick vi en inblick i resefotografi. Det var naturligtvis häftigt att få höra om allt detta från de som faktiskt bygger tidningen Vagabond varje månad, från de som faktiskt är experter på detta. Väldigt spännande dagar som absolut inspirerar till ett framtida liv som resereporter. En journalist och fotograf som föreläste visade bild efter bild på människor från exotiska platser och jag kan bara drömma om att bocka av alla de länder som hon fått chansen att besöka. Nu längtar jag efter nästa resa där jag vill ta chansen att testa mina nya kunskaper. Men fast hemma vid mitt skrivbord nöjer jag mig med ett bra tips som vi fick av redaktörerna - TT-Språket. Trots att jag gick gymnasium med media- och journalistikprofil fick jag aldrig höra om TT-Språket, som tydligen fungerar lite som en ordbibel för journalister. Där har man svart på vitt hur det ska vara med skiljetecken, vilka ord som ofta blandas ihop och hur man ska förhålla sig till förkortningar och namn. Dessutom vill jag läsa mer om det gyllene snittet och kanske, kanske, testa att förstå mig på inställningarna på kameran. Men först står nästa kurs på schemat. Imorgon bitti ska jag vara på IKEA för att ta emot min gula uniform och få en introduktion till mitt kommande arbete. Mer hjärnmos på g.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar