fredag 14 november 2014

En lek med kameran


Jag har börjat förstå mig på världen av funktioner som döljer sig i en liten kamera. Ni ska inte tro att det är lätt. Vilket ljus man får i bilden beror på flera olika värden, som arbetar ihop och ska höjas och sänkas och vara i rätt förhållande till varandra. Och så mycket ljus det behövs! Dessa bilder jag tog på Musse på diskbänken togs med alla lampor på full styrka i köket, och ficklampan på mobilen två decimeter ifrån honom. Och faktiskt ser man alla detaljer i pälsen trots att den är så mörk. Katter rör också på sig så satans snabbt, så där fick jag testa att kontrollera slutartiden, så att bilden tas så snabbt att det inte blir suddigt. Och då krävs ännu mer ljus! Men det jag ser mest resultat av(och därav blir den roligaste funktionen) är att ställa in bländaren - det är så man får olika skärpedjup i bilden. Det är det ni ser som en suddig bakgrund på många av bilderna.


Med det dåliga dagsljuset som kommer in en dag i november är det svårt att få Musse att se ut som annat än en svart klump. Men genom att testa mig fram bland funktionerna blev det faktiskt katten som sticker ut ur bakgrunden istället för att han försvinner i ett mörker.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar