onsdag 14 maj 2014

Festa på Hawaii, i Brasilien och Finland på samma natt



Något av det bästa med att bo här så lång tid är att få uppleva all kultur. Jag älskar att Spanien är så levande och alltid finner en anledning att ställa till med fest. Här har till och med kaktusen en festival.  Och vi ska inte glömma tomatkastardagen i Bunol. Då kommer flera tiotusentals människor till den lilla byn med 10 000 invånare för att kasta tomater på varandra. På lördag är det i Torremolinos en dag tillägnad de utlänningar som bosatt sig här, och veckan efter startar mat- och vinfestivalen i Málaga. Ni har redan sett mina reportage om det stora påskfirandet, och nu ska ni få höra om en till festival som just avverkats. 

I Fuengirola hade de för två veckor sedan gjort om marknadsplatsen till ett stort tivoli och festlandskap. En internationell feria där många länder världen över fanns representerade. Länderna hade en egen plats där man kunde köpa mat och dryck som är typisk från deras land, och gick man in i husen fick man ta del av fest med musik och dans inspirerat av hur det är i hemlandet. Stämningen var fantastisk och det var fullt med folk som strosade runt fram till tre på natten. På bilden ovan ser ni hur det såg ut i Bolivias hus, och på bilden nedan fann vi ett par gröna maskotar utanför Irlands pub. Vi började festa på Hawaii, sen blev det en sväng i de latinamerikanska lokalerna tills vi avslutade i vårt kära grannland Finlands fest. Trots att jag hade servicetelfonen hade jag en riktigt rolig kväll, och tillät mig faktiskt att smaka på en brasiliansk öl. Jag älskade detta koncept, och nu väntar jag spänt på att nästa festival ska visa mig vad den går för. 

Jag, Lasse, Annicka, Stephie, Johanna och Anton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar