onsdag 15 januari 2014

Burma finns inte

Jag är nöjd med tanken på att jag kan alla världens länder. Jag vet vilket land som är vilket av Tadzjikistan och Kirgizistan. Jag vet precis vad Guinnea-Bissau gränsar till. Och jag vet vart Myanmar ligger. 
   Men så pratas det överallt om att Burma är det hetaste resemålet i Asien detta år, och jag frågar mig än en gång Var sjutton ligger egentligen Burma? Eftersom det är så okänt för mig måste det vara ett jättelitet land, mindre än lilla Burundi i Afrika. För litet för att få vara med i Seterra, spelet jag använt för att bli expert på världens länder. Men så slog det mig att det här märkliga lilla landet i själva verket är större än svenskarnas favorit Thailand. Och - det ligger precis bredvid. 
   Myanmar och Burma är samma land. 1989 valde militärregimen att kalla landet Myanmar så det är nu det officiella namnet, men många fortsätter att säga Burma eftersom de inte tycker diktaturen har rätt att byta namn på landet. Så nu vet ni. Och nu vet jag. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar