tisdag 7 januari 2014

Jag reser hellre billigt

Reseexperterna siar om rekordmånga turister som väljer träningsresor, digitala detoxresor(där man lämnar tekniken hemma), eller verklighetsresor där man strävar efter att uppleva det genuina i landet. För egen del är det bara mina drömmars resor som ser ut som de inspirerande trenderna. Jag fantiserar också om att bergsklättra i den vackra naturen på Azorerna, och att vandra längs leden till Santiago de la Compostela i norra Spanien. Men dessa specialframtagna hotell och superarrangerade resor är alldeles för dyra.
   Mina val av resor styrs mest efter kostnaden. Som reseledare tjänar man bara en liten slant, så när man väl får ledigt och chansen att ta sig någon annan stans än den destination man jobbar på gäller det att tänka billigt. Det är lite kittlande att sitta inne på lågprisbolagens hemsidor och finna en billigare resa efter en annan. Med ett öppet sinne kan man hamna var som helst. Ingenting kommer någonsin slå enkelbiljetten till Venedig för 64 kronor, och med tanke på hur oväntat bra den resan blev är jag lockad att fortsätta i samma bana. Inga förväntningar, inga besvikelser. 
   Jag brukar också resonera att hotellrummet inte spelar någon roll. Det får gärna vara så billigt som möjligt, för när man är på semester ska man spendera sin tid(och sina pengar) överallt förutom på hotellet. 
   När man funnit en billig flygbiljett och ett hotellpris som är lite för bra för att vara sant, då är det kanske till en stad man inte hade ägnat en tanke innan. Att låta resevalet styras av priset ger mig den spontana känslan som jag föreställt mig i drömmen om att packa en väska, åka till Arlanda och ta första, bästa flyg. Vi vet ju också att desto färre förväntningar man har, desto fler positiva överraskningar väntar. Att resa billigt är en rolig utmaning.
   Medan resetrenderna inspirerar till drömresor är det kostnaden som avgör vart jag i själva verket hamnar. Men sen är det upp till mig själv att applicera trenderna i mina egna resmål om jag önskar. Inspirationen från den nya sortens resor får också plats i det proppfulla handbagaget. En spontanare till Budapest kan bli en avkopplingsresa om man lämnar mobil och dator hemma. Och att göra sin resa till en vandrarresa är ju faktiskt ett väldigt enkelt och billigt nöje, oavsett om man är i Argentinas berg eller vandrar på upptäcksfärd genom Nederländerna.

1 kommentar:

  1. Jobbat som resesäljare och instämmer till fullo.
    Mina bästa resor var spontanresor till Constanta,Budapest och Prag på drt glada 90-talet.
    Även en del tågresor i framför allt östeuropa.

    SvaraRadera