lördag 11 januari 2014

Turismens Málaga

Att ta en bild av tjurfäktningsarenan i Málaga är ett måste när man är på utkiksplatsen vid Gibralfaro.
Tapaskväll i goda vänners lag.
Tanken på Málaga får mig att le och känna en enorm saknad. Att gå till den lite berusade slaktaren och köpa köttfärs inför kvällens gemensamma tacomiddag. Att nynna till matbutikens melodi. Att solen alltid lyste. Att beställa in tapas för 1 euro styck. Att bada i havet på Lucia och att kunna promenera längs med havet in till stan där härliga butiker väntar i shoppingkvarteren. Det var den delen av Málaga jag lärde känna. Det var det vardagsliv jag skapade mig. Men att komma med rekommendationer för den som ska dit är svårare än jag anat. Jag älskar ju den staden - så det borde vara enkelt att ösa på med tips. Men Málaga är nog en av de städer i Andalusien som har minst sevärdheter. Katedralen här kan inte alls mäta sig med den i Sevilla. Och i den tävlingen kommer Granada med sitt Alhambrapalats alltid vara i ledningen. Men vad Málaga har är något som de andra städerna inte har - havet. Strandpromenader med charmiga fik och en nybyggd hamn. Det är till och med fina stränder för den som vill bada. Så i Málaga kan man få både shopping, strand och ändå få en dos av det typiska Spanien med tjurfäktningsarenan och tapasrestauranger. Dessutom är kommunikationerna superbra för att ta sig till en by i närheten på dagsutflykt. Men skulle jag på semester i enbart en vecka skulle jag hellre hyra en bil och spendera två dagar i Málaga för att sedan utforska regionens andra städer. Mer tid än så tycker jag inte man behöver. 

Efter att ha bott där i fyra månader är detta är alltså mina tankar om hur min kära stad framstår för turisterna, och jag ser väldigt mycket fram emot att jämföra detta med min nya syn på det om ett halvår när jag har avklarat en hel säsong nere på solkusten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar