tisdag 7 januari 2014

Isolerad från verkligheten

Min kollega berättade för mig att hon varit i Kap Verde. Det låter underbart exotiskt, framför allt eftersom jag varken har någon beskrivning eller bild av platsen i mitt huvud. Så framför mig föreställer jag mig värme och paradisstränder i kombination med Afrikas spännande och främmande kultur.
   Hon berättade också att de bodde på ett resort. Ett stort resort med 2000 gäster och utanför hotellets gränser fanns... ingenting.
   När jag är på semester vill jag se mig omkring. Det är alltid så spännande att bläddra i utflyktsbrochyren. Lika härligt är det att hyra en bil och ge sig iväg på egen hand. Att semestra i ett främmande land är en gyllene chans att få lära sig mer om världen och få se nya saker. Men på det där hotellkomplexet är man fängslad hela veckan. Fastbunden i samma solstol, kvävd av samma mat från samma restaurang och dränkt i samma pool som dagen innan. Isolerad från den verklighet man har chansen att uppleva. Det valet skulle Esther 7 januari 2014 aldrig göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar