onsdag 8 januari 2014

Den värsta gästen

Det var en gäst som fick mig att skaka när vi avslutat vår skrikande konversation. Jag tänkte berätta det jag minns från den stunden, eftersom att den vanligaste frågan man får som guide är ”ni möter många konstiga gäster, va?”. Det kom fram en man som frågade om hjälp för att byta hotell. Självklart försöker vi alltid lösa anledningen till att de vill byta hotell istället för att faktiskt göra det eftersom det är väldigt dyrt för gästerna, och tar också tid av deras semester. Så började hans klagomål och jag försökte bemöta dem en efter en så gott det gick.

- Det står att hotellet är 0m från stranden men mitt rum ligger ju 400 meter bort!?

- Jo det är ju ett väldigt stort hotell och det är inget som säger att rummen ligger precis vid stranden, men det är faktiskt ingenting mellan stranden och hotellet, det är bara att gå rätt ner, så det är det man menar - att själva hotellet ligger 0m från stranden.

- Men man kan inte ens bada på stranden. Det är stenig botten och det blir djupt på en gång. Min fru kan inte ens simma så hon kan ju inte bada i havet? Jag har varit i Side förut och på andra sidan är det jättefin sandig strand.

- Okej, jo som det står i katalogen blir havet djupt snabbt. Och det är dessvärre ingenting vi kan göra åt. Stranden på andra sidan Side är mer sandig ja, och det är så naturen är skapad. Men du, är det något vi kan göra för er så att ni börjar njuta av semestern istället?

- Nej, jag vill bara bort härifrån. Dessutom jobbar jag på restaurang och det här är den värsta maten jag ätit. Köttet är hopressade rester. 

- Ehm, okej, det vet nog du mer om än vad jag gör, men även vi guider äter här på hotellet varje dag och det är en generellt hög standard i restaurangen.

- Men ska du inte vara på gästernas sida!? Du bara försvarar hotellet hela tiden!?

- Nej, jag försöker inte försvara hotellet. Jag vill bara visa dig vad det är du har bokat. 

- Jag tycker att du försvarar hotellet istället för att hjälpa mig!

- Men du kan se här i katalogen och på hemsidan att du har fått precis vad du bokat!?

Sen gick han iväg, och vägrade att titta i katalogen. Efteråt kom snälla gäster fram och frågade varför han var så arg och sa att det inte var mitt fel. Han var en sån jäkel som vägrade lyssna och inse att allt det han klagade på kunde han läsa om innan han bokade resan, förutom de klagomål som bara var patetiska. Jag var som alltid snäll och skrev ner allt och försökte se hur vi kunde hjälpa honom, men han ville inte bli hjälpt och hade bestämt sig för att hata hotellet. Det slutade med att de stannade kvar på hotellet och att jag gömde mig för dem så mycket jag kunde. Livrädd för att få en till utskällning. Jag minns inte om det var för att de tyckte våra alternativa hotell blev en för dyr kostnad eller om de bara gav upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar