onsdag 8 januari 2014

Förberedelser



Två månader innan jag åker ut till min destination har jag redan gjort ett stort dokument i min dator där jag samlat all intressant information om Spanien, och mestadels Andalusien, Spaniens södra region där jag kommer arbeta. För mig känns det väldigt viktigt att vara ordentligt påläst. För mig ingår det i yrket att vara guide. Visst är en stor del av det också att roa sig med kollegorna och njuta av ett liv utomlands, men jag är alltid den som vill göra mitt jobb bra. Så det är inte förvånande att jag sitter här och pluggar. Precis samma sak gjorde jag innan jag åkte till Turkiet, och det var minsann skönt att ha ordentligt med kunskap i bakhuvudet när en gäst sedan kom med kniviga frågor. Så detta är vad jag lägger mycket av min lediga tid på; läser reseguider, sitter med överstrykningspennan och markerar allt viktigt i mina reseböcker, och sammanställer allt till min alldeles egna guide. Och detta trots att jag redan bott i landet och redan kan mycket mer än många av våra kommande gäster. Men jag vill känna mig duktig, så är det bara! Eftersom att jag älskar att lära mig saker så tycker jag inte alls det är jobbigt. Det är bara ett steg på vägen, och gör mig riktigt sugen på att börja jobba redan nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar