söndag 15 juni 2014

Polisen och jag ser på fotboll

Spanien är en fotbollsnation ut i fingerspetsarna. I matbutiken Carrefour har de länge haft en stor avdelning med supporterprodukter till salu inför det pågående världsmästerskapet, och när det var dags för Spaniens första match, fredag den 13e, ställdes frågan om man skulle se matchen både av receptionister och busschaufförer. Landets flagga hängde ut från lägenheternas fönster och när jag promenerade ner till bussen strax efter matchens start hörde jag både kommentatorns babbel och hejaropen från de öppna balkongdörrarna. Med lite tid över gick jag in till en bensinstation för att se på matchen medan jag väntade, och jag var inte ensam om den tanken. Utanför hade en polisbil parkerat och inne vid TVn stod fyra poliser och såg på fotboll. Så jag gjorde dem sällskap, och fick förklara att jag inte var holländare utan självklart hejade på Spanien. Jag bara älskar att den spanska polisen svänger förbi första bästa TV under arbetstid. Fotbollskulturen märks verkligen här, och jag önskar att det hade gått bättre i matchen för då hade jag kanske fått ta del av fotbollsglädjen som kommer på köpet. Men det är inte över än! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar